Forstanderens nytårsønske: Lad bare et ”omvendt ungdomsoprør” komme
Fællesskab gør stærk i en udfordrende tid
Af Michael Bjørn, forstander
De unge har i den grad i det forgangne år sat en ny dagsorden, som den ældre generation – måske kun nødtvungent – har taget til sig. Ja, jeg tænker naturligvis på den kædereaktion, som Greta Thunberg, og med hende en masse andre unge, bar frem om den globale klimaudfordring.
Hvor ungdomsoprøret i 60’erne havde fokus på den enkeltes rettigheder, frihed og uafhængighed, er de udfordringer, som verden står overfor netop nu, karakteriseret ved en indbyrdes afhængighed, som enkeltindivider eller lande ikke kan løse alene.
Miljøudfordringen og den medfølgende migrationskrise kan kun løses globalt og i samspil. De kalder derfor på fælles, forpligtende løsninger snarere end egoistiske initiativer såsom Brexit og Keep America Great.
Og måske er den fælles forpligtelse god – ikke kun for verden, men også for os alle som enkeltindivider!
Generationer har kæmpet for den enkeltes personlige frihed og ofte med personlig selvoptimering for øje. Det har været godt. Man har taget ansvaret for sig selv, som det har heddet sig.
MEN herved har man også kun sig selv at bebrejde, når man ikke lykkes. Og måske har det været for tung en byrde for nogle, hvilket en eksplosivt stigende mistrivsel kan være et udtryk for.
De unges bevidste eller ubevidste modsvar til det, er ”det omvendte ungdomsoprør”. De unge tager medansvar for en global udfordring, som de ikke selv bærer skylden for. For at kunne det, er de nødt til at indskrænke deres egen – og vi andres – ubegrænsede frihed.
De lærer sig selv og os andre, at man udvikler sig og skaber sin identitet i samspillet med andre og om at løse udfordringer, som er større end én selv.
Og hvis den betydningsfulde opgave samtidig styrker oplevelsen af meningsfuldhed og et øget selvværd og hermed menneskerstrivsel; ja så er jeg bare klar til at bakke de unge op i et omvendt ungdomsoprør – til glæde for de globale udfordringer og til glæde for ikke kun de unges, men vores alles personlige udvikling, selvværd og trivsel.
Når man arbejder med undervisning, er det altid en gensidig proces. Netop det glæder jeg mig til at lære FRA de unge!
Skriv en kommentar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.