”Ja, men gymnastik kan man jo få alle steder.”

Af forstander Michael Bjørn

Der skal mere til end det gymnastiske

Under en samtale med en mor, som var på besøg på Vejstrup, kom vi til at tale om, hvorfor hendes dreng, som var meget interesseret i gymnastik, skulle vælge netop Vejstrup som efterskole. Og i den samtale sagde hun netop det, der er overskriften på dette blogindlæg: ”Ja, men gymnastik kan man jo få alle steder.”

For hvor har hun dog ret i, at mange efterskoler arbejder dygtigt og engageret med gymnastik, og der er mange dygtige gymnastiklærere rundt omkring på efterskolerne, som kan undervise i gymnastik på højt niveau.

At turde drømme og at gå efter sine drømme

Men hvordan udvikles talent? Eller hvad skal der til for, at hver enkelt elevs potentiale udfoldes bedst, uanset om det drejer sig om gymnastik eller andre interesser? Det er og må gerne være helt centrale spørgsmål for alle unge og deres forældre.

Naturligvis skal det gymnastikfaglige være i orden, hvis vi taler om gymnastik, men på Vejstrup tror vi på, at udviklingen af hver enkelt elevs personlige kompetencer er mindst lige så vigtigt i forhold til at kunne række ud efter sine drømme.

Man kan stille spørgsmål som: Hvor finder man den indre drivkraft til at nå sine mål? Hvordan kommer man videre, når man møder modstand? Og mange andre.

I fællesskabet udfoldes potentialet

Vi læner os op ad teorier om talentudvikling, som tager udgangspunkt i at skabe det allerbedste miljø rundt omkring alle elever med henblik på, at de skal kunne realisere deres drømme eller nå deres mål, både indenfor gymnastik og indenfor elevernes øvrige interesseområder.

Det gør vi ved i et år at samle de forskellige miljøer, som normalt omkranser de unge under et tag. På efterskolen er vi for en kort stund både elevens skole, forening, venner og ja måske endda i nogle sammenhænge også for en stund elevens familie. Det skaber nogle helt unikke muligheder.

I det miljø arbejder vi så bevidst med, at alle elever skal turde drømme, sætte sig mål, de skal dele deres mål med andre og sige dem højt, hvorefter vi forsøger at understøtte alle eleverne i at nå deres mål, uanset om det er indenfor gymnastikken eller helt andre områder.

Personlige styrker

Med fokus på de karakteregenskaberne mod, accept, vedholdenhed og empati samarbejder vi, medarbejdere og elever, alle om, at hver enkelt elev når sine mål. Det tror vi på, er en god måde at udvikle elevernes karakteregenskaber, så vi bidrager i deres personlige udvikling, og de udvikler de generiske kompetencer, som sætter dem i stand til at nå deres mål. Hvis det er gymnastiske mål, er det naturligvis også vigtigt, at det gymnastiske miljø er til stede.

Miljøet på Vejstrup

Og med 22 gymnaster på de netop udtagne landshold i TeamGym, som er tidligere eller nuværende elever på Vejstrup ud af i alt 88 udtagede gymnaster og med 33 tidligere eller nuværende elever i bruttotruppen samt med tre tidligere elever og en ansat i trænerteamet omkring landsholdene står vi inde for, at Vejstrup er et godt valg af efterskole. For her har vi gymnastikken, men vi har også det andet, der skal til, for at alle unge tør drømme og sammen med de andre udvikler eleverne modet til at gå efter deres drømme og vedholdenheden til at nå dem.

Skriv en kommentar

Udgivet: 15.10.2020

Kategori: Efterskoleliv

Tags:

Barn af bøger

Jeg har altid elsket at læse – i hvert fald siden jeg selv kunne. Fra jeg var helt lille fik jeg læst historier højt, og jeg ...

Man bliver ikke højere af at blive målt…

sagde min far altid, når jeg stressede over afgangsprøver eller eksamen, og det var altid efterfulgt af et: ”ingen kan tage det fra ...

Vejstrup efterskole Højskolevej 49 • 5882 Vejstrup T. 62 28 10 89 M. vejstrup@vejstrup.dk

Vil du høre mere?

Indtast dit nummer her så ringer vi dig op og svarer på alle dine spørgsmål. For at give det hurtigste svar, bedes du indtaste emnet din henvendelse drejer sig om her