Man bliver ikke højere af at blive målt…

Af Malene Højgaard, lærer

… sagde min far altid, når jeg stressede over afgangsprøver eller eksamen, og det var altid efterfulgt af et: ”ingen kan tage det fra dig, som du har lært”. Det er nok ikke overraskende, at min far er lærer. Om det hjalp, ved jeg ikke, men jeg har altid forsøgt at overbevise mig selv om, at det nok var rigtigt, og jeg kan ikke sige mig fri for selv at have sagt det samme til nogle af mine egne elever.

I dag sidder eleverne og sveder til årets første skriftlige prøver. Man har kunnet mærke den sitrende fornemmelse brede sig de sidste par uger, hvor eleverne i de forskellige fag har trukket, hvad de skal op i. De spørger interesseret ind, kommer til lektiecafé i større antal end normalt, og laver generelt mere i timerne. Prøverne og de medfølgende karakterer motiverer i en sådan grad, at de pligtopfyldende overforbereder og andre pludselig får oplevelsen af, at de måske ”burde” have fulgt mere med i løbet af året, hvis de gerne vil have en højere karakter – så NU skal der arbejdes.

Hvorfor de generelt ikke besidder samme engagement i den daglige undervisning, hvor den umiddelbare belønning ikke er en karakter, men dét at blive klogere og lære noget, kan man godt ærgre sig over. Nogen må tilsyneladende mene, at man rent faktisk bliver højere af at blive målt.

Og ja, det er da fedt, når hårdt arbejde belønner sig, så i overført betydning kan man måske godt blive en anelse højere af at blive målt? Det er i hvert fald en form for anerkendelse og belønning, som samfundet og systemet har gjort attraktiv, men det kan tage overhånd og nogle gange fjerne fokus fra vigtigere ting.

Høje karakterer siger f.eks. ikke noget om, hvor meget man har rykket sig, hvor meget man har knoklet og slidt, hvorvidt man har taget en chance og lært noget i processen eller hvorvidt man er en god samarbejdspartner eller et behageligt og rart menneske – alle vigtige forudsætninger for at klare sig godt i sit videre skole- og arbejdsliv.

Jeg har altid en forventning om, at mine elever gør sig umage, og gør hvad de kan – og det er uanset fagligt niveau, og om vi snakker daglig undervisning eller prøver. Men jeg har ikke nogen forventning om høje karakterer. Karakterer må godt være en motivationsfaktor til en vis grad, men det må ikke tage over og blive en hæmsko og fjerne fokus fra ting, som er vigtigere end høje karakterer, fx lysten til at lære noget. Samfundet, skolen, forældre og lærere må hjælpe de unge med at få lidt af vægten fra præstationsbenet over på læringsbenet, så de ikke mister balancen.

Så kære elever, når I om lidt går prøvetiden i møde, så husk, at I er så meget mere end en karakter, og at den ikke nødvendigvis siger noget om jeres arbejdsindsats, værd som mennesker eller evne til samarbejde eller kreativitet. Og husk også det, når I begynder at spørge ind til klassekammeraters karakterer – måske det vigtigste spørgsmål ikke er ”hvad fik du?”, men måske ”hvordan var oplevelsen?” ”Fik du sagt de ting, du gerne ville?” eller noget helt tredje og mere opfindsomt, som viser en interesse for mennesket, der kommer ud af døren, og ikke kun tallet.

Vi har en konge-årgang på Vejstrup Efterskole, og det ændrer hverken prøver eller karakterer på. God fornøjelse 🙂

Skriv en kommentar

‘Hvad skal jeg dog bruge Kleenex til?’

Da jeg for snart 6 år siden blev færdig med min læreruddannelse på Skårup Seminarium, havde jeg ikke i min vildeste fantasi ...

10 facts om Vejstrup

For at være ærlige så var mange af os lidt 'skeptiske', da vi fandt ud af, hvor meget vi skulle til at synge på Vejstrup. Vi ...

Vejstrup
efterskole

Højskolevej 49 • 5882 Vejstrup
T. 62 28 10 89
M. vejstrup@vejstrup.dk


Vil du høre mere?

Indtast dit nummer her så ringer vi dig op og svarer på alle dine spørgsmål. For at give det hurtigste svar, bedes du indtaste emnet din henvendelse drejer sig om her